De beste website is een snelle website. Bezoekers beslissen binnen 6 tot 8 seconden of ze op je website blijven. Op een langzame website klikken bezoekers sneller weg. Dat kost je bedrijf potentiële omzet.
Hoe sneller je website is, hoe prettiger het voor je bezoekers is. Hoe langer ze op je website blijven, hoe meer aandacht ze voor je boodschap hebben. En hoe groter de kans is dat je ze kunt overtuigen om een door jou gewenste actie uit te voeren.
Zoekmachines zoals Google laten de snelheid van een website meewegen in de zoekresultaten. Bij gelijksoortige websites worden de snelste websites hoger in de zoekresultaten getoond. Een goede zoekmachine optimalisatie strategie kan eigenlijk niet zonder een snelle website.
Sommige browsers hebben een optie om een website te analyseren. Google Chrome heeft een "Inspecteer" optie waarmee je via "lighthouse" de snelheid van je website kunt testen. Evenals de beste werkwijze, toegankelijkheid en zoekmachine optimalisatie van je website. Verder bestaan er online tools waarmee je de snelheid van je website kunt analyseren.
Verschillende factoren zijn van invloed op het hebben van een snelle website:
Kies webhosting op kwaliteit en niet op prijs. De goedkoopste "kiloknaller" lijkt voor sommigen interessant, maar een langzame website kost je meer omdat hij minder oplevert. Voor een snelle website kies je voor kwaliteitshosting:
Veel websites werken met een contentmanagementsysteem (CMS) die de website heel dynamisch en flexibel maakt. Bij het aanmaken van artikelen wordt de tekstuele content opgeslagen in een database. De plaatjes worden als bestanden opgeslagen.
Bij het tonen van een pagina aan een bezoeker, wordt de pagina ter plekke samengesteld. De tekst wordt uit de database gehaald en samengevoegd met de plaatjes en vormgeving. Het aanroepen van een database, opzoeken van de gegevens en het tonen van die gegevens, kost meer tijd dan het opvragen van een al eerder bewaarde pagina met dezelfde informatie.
Die eerder samengestelde pagina kan een bepaalde tijd (bijv 15 minuten) worden opgeslagen (= cache) en sneller worden opgehaald en getoond aan andere bezoekers. Daarmee kun je een snelle website nog sneller maken.
Een pagina van een website bevat tekst, plaatjes, opmaak (HTML), vormgeving (CSS), scripts (JavaScript) en lettertypes (fonts). Je wilt natuurlijk een website die er mooi uitziet. Maar als je een snelle website wilt, dient u rekening te houden met:
Een CMS is heel flexibel. Je kunt de functionaliteit gemakkelijk uitbreiden door het installeren van uitbreidingen (plugins). Echter hoe meer uitbreidingen er op een pagina actief zijn, hoe minder snel je website zal zijn. Kiest bewust alleen wat echt nodig is en bepaal welke invloed de uitbreidingen op de snelheid hebben.
Een website met alleen tekst is een hele snelle website. Maar wel saai en niet aantrekkelijk om te lezen. Plaatjes bevatten veel meer data die van de server naar de browser van de bezoeker gestuurd moeten worden. Om een snelle website te krijgen, dien je zo min mogelijk data te versturen. Je kunt dat doen door de plaatjes te optimaliseren:
* volgens Peter Martin
© 2023 by db8.nl. All rights reserved.