Een goed vindbare website
De beste website is een goed vindbare website. Heeft u goed vindbare website? Is die goed te vinden via zoekmachines? Is de inhoud van uw website voor zoekmachines geoptimaliseerd op bepaalde trefwoorden? Maakt u het zoekmachines gemakkelijk om uw website te indexeren?
Een goed vindbare website
Een goed vindbare website is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Met Search Engine Optimization (SEO) optimaliseert u uw content op de trefwoorden waarop u gevonden wilt worden. En met Search Engine Friendly (SEF) maakt u het voor zoekmachines gemakkelijker om uw website te indexeren.
Zoekmachines waarderen snelle websites beter dan langzame websites. Mobiele websites scoren beter in de zoekresultaten bij bezoekers die internetten vanaf hun mobiele telefoon. En veilige websites, dat wil zeggen websites die via https (http "secure" ) werken, scoren hoger dan niet beveiligde websites (via het oude http protocol).
Heeft u een goed vindbare website? Hoe goed is uw website geïndexeerd? Bij de Google machine kunt u dat controleren door als zoekwoord site + domeinnaam te gebruiken. Dus bijvoorbeeld: site:https://de-beste-website.nl
Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
Op welke trefwoorden wilt u gevonden worden? Bij een zoekmachine geoptimaliseerde website worden die trefwoorden op een slimme manier gebruikt zodat de pagina's beter scoren in de zoekresultaten. Een goed vindbare website maakt goed gebruik van SEO technieken.
Semantische structuur
Hoe zijn de pagina's van uw website opgebouwd? Maakt u gebruik van een goede semantische structuur? Een goede tekst maakt snel duidelijk waar het over gaat. Voor zowel bezoekers als zoekmachines.
De opbouw
Door een goede opbouw pakt u de aandacht van uw bezoeker. U maakt het ze gemakkelijker om de tekst te begrijpen. En u nodigt ze uit om verder te lezen.
De semantische opbouw van een pagina van een goed vindbare website bestaat uit:
- pagina titel (browser titel) geeft aan waar de pagina over gaat.
- artikel titel - geeft aan waar de tekst over gaat
- introductie tekst - "teaser" die de lezer informeert waar de tekst over gaat en uitnodigt om verder te lezen
- body - de rest van de tekst is in logische paragrafen opgedeeld. De tekst is voorzien van tussenkopjes die snel duidelijk maken waar een tekstgedeelte over gaat
- call to action - nodigt de lezer uit om een actie uit te voeren. Bijvoorbeeld link naar contactformulier. Of een link naar andere pagina's om aanvullende informatie te lezen. Of een "koop nu" knop te klikken om iets aan een winkelmandje toe te voegen.
De HTML structuur
De HTML stuctuur wordt gebruikt door de vormgeving. En het geeft zoekmachines een structuur waarmee ze de pagina beter begrijpen en kunnen indexeren.
- pagina titel (browser <titel>) is het belangrijkste van de pagina. Zoekmachines tonen het bovenaan elk zoekresultaat
- artikel titel (<h1>) geeft aan waar het artikel over gaat.
- tussenkopjes (<h2>, <h3>, etc) geven aan waar stukken tekst over gaan. Zorg voor een goede opbouw. Met de Webdeveloper Browser Tool kunt u de opbouw van een pagina gemakkelijk analyseren.
De vormgeving
Met de vormgeving maakt u uw pagina's aantrekkelijk om te lezen. Door de vormgeving kunt snel duidelijk maken waar uw tekst over gaat. Door een goede vormgeving kan een lezer de hoofd- en bijzaken beter onderscheiden.
- de titel is iets groter dan de rest
- tussenkopjes zijn iets groter dan de tekst
- witruimte tussen paragrafen
- foto's dienen ter ondersteuning van de tekst
Unieke content
Een bekende slogan in de SEO wereld is "Content is king". Zorg ervoor dat u unieke teksten op uw website gebruikt. Zorg ervoor dat elke pagina op uw website uniek is. Indien uw teksten ook op andere pagina's of websites staan, zijn ze minder uniek. Zoekmachines waarderen dergelijke "duplicate content" negatief. En bezoekers zullen unieke content beter waarderen en er eerder naar verwijzen. Met een tool als Copyscape kunt u zien hoe uniek uw content is. En of uw content niet op een andere pagina wordt gebruikt. Gebruik unieke content om een goed vindbare website te hebben.
Zoekmachine vriendelijk (SEF)
Is uw website gemakkelijk te indexeren door zoekmachines? Maak het zoekmachines gemakkelijker: maak van uw website een makkelijk te indexeren website en daarmee een goed vindbare website!
Sitemap
Een sitemap is een overzicht van alle pagina's op uw website. Een HTML versie kunt u opnemen om uw bezoekers een totaaloverzicht van uw website te tonen. Een XML versie maakt u beschikbaar voor zoekmachines zodat zij gemakkelijk alle pagina's kunnen indexeren. Een goed vindbare website maakt gebruik van zo'n XML sitemap.
Robots.txt
Laat zoekmachines via robots.txt weten welke pagina's niet geïndexeerd dienen te worden. Robots.txt is een bestand dat veel zoekmachines raadplegen voordat ze een website indexeren. Een goed vindbare website vertelt daarmee aan zoekmachines welke bestanden en mappen wel en niet geïndexeerd dienen te worden. Bij een contentmanagementsysteem hoeven de systeembestanden bijvoorbeeld niet geïndexeerd te worden.
URL structuur
De URL structuur is het adres van een pagina in de adresbalk van de browser. Een goede URL structuur maakt duidelijk waar een opgevraagde pagina bij hoort.
Hoe dichter een pagina in de URL structuur bij de domeinnaam zit, hoe belangrijker de pagina. Hoe verder een pagina in de URL structuur zit van de domeinnaam af, hoe specifieker de inhoud. Bijvoorbeeld:
- example.com/computers/
Deze pagina gaat over een breed onderwerp, namelijk computers.
Het is een belangrijke pagina want het zit dicht bij de domeinnaam - example.com/computers/commodore/c64/joystick
Deze pagina gaat over heel specifiek onderwerp: een joystick voor een Commodore C64 computer
Een voor zoekmachines geoptimaliseerde website heeft een duidelijke URL structuur. Zoekmachines gebruiken het voor de indexatie.
Schema.org
Zoekmachines maken gebruik van kunstmatige intelligentie om te bepalen waar de tekst op een pagina over gaat. U kunt het voor zoekmachines nog gemakkelijker maken door metadata over de content toe te voegen. Op de website schema.org vindt u allerlei microdata schema's en hoe u die op uw website kunt gebruiken.
Mensen herkennen gemakkelijk een adres in uw tekst. Voor zoekmachines is dat een stuk ingewikkelder. Een goed vindbare website voorziet de content van metadata zodat de context gemakkelijker wordt herkend. U kunt uw adres voorzien van microdata die aangeeft dat het adres een fysiek adres is, en wat elk gedeelte van het adres voorstelt: straat, postcode, plaats. En uw openingstijden.
Meer weten?
- Browser Tool: Webdeveloper Toolbar: "Document Outline"
- Online Tool: Copyscape
- Online Tool: W3C Markup Validation Service
- Online Tool: Google Structured Data Testing Tool
- Online Tool: Open Link Profiler
- Website: schema.org
- Online Tool: Neil Patel's Site audit
- Online Tool: SEO Site Checkup