Een social media vriendelijke website
De beste website is een social media vriendelijke website. Hoe social-media-vriendelijk is uw website? Is uw website gemakkelijk te delen via social media?
Een social media vriendelijke website
Wat is een social media vriendelijke website eigenlijk? Social media is een verzamelbegrip voor online platformen waar gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, informatie kunnen uitwisselen. Interactie tussen de gebruikers is hierbij belangrijk.
Onder social media vallen weblogs, microblogs (Twitter), social bookmarking, videosites (YouTube), internet forums, wiki's (Wikipedia), en sociale netwerken (Facebook).
Een social media vriendelijke website maakt het gemakkelijk om informatie van de website via social media te delen. En om interactie tussen social media gebruikers en de website mogelijk te maken.
Wees met uw website actief op social media. Maak het uw bezoekers gemakkelijk om uw website met hun achterban te delen. Maak het uzelf gemakkelijk om nieuwe content van uw website op social media te publiceren. Maak uw content op social media interessant om naar uw website door te klikken.
Eigen social media
Via social media kunt u interactie aangaan met uw bezoekers. Verder kunt u zien wat er op een bepaald moment leeft, welke onderwerpen populair zijn en waarom. Publiceer links naar uw eigen social media accounts zodat uw bezoekers zich op uw accounts kunnen abonneren. Een social media vriendelijke website gaat interactie met zijn doelgroep aan.
Interactie met uw bezoekers
Social Media is geen eenrichtingscommunicatie. Grote bedrijven werken met webcare teams die problemen over hun diensten of producten proberen op te lossen. Een klacht van een klant is snel geplaatst via social media. Maar u kunt u van uw beste kant tonen, door op een positieve manier de klacht proberen op te lossen.
Waar gehakt wordt vallen spaanders. Bij elk bedrijf gaat wel eens iets fout. Een klacht op social media zonder reactie is een slechte review. Een klacht die publiekelijk wordt opgelost is positieve reclame.
Wees vriendelijk op social media. En breng bezoekers naar uw website via een link in uw social media profiel.
Delen door bezoekers
Unieke content is belangrijk voor een goed vindbare website. Unieke content is ook interessant om naar door te verwijzen. Maak het uw bezoekers gemakkelijk om uw pagina met hun achterban te delen.
Doe het op een privacy vriendelijke manier. Dus geen scriptjes laden van andere sites. Bij het inladen van scripts van andere websites deelt u het IP adres van de bezoeker met die websites. Dat is niet privacy vriendelijk. Verder kost het laden van externe scripts extra tijd die ten koste gaat van de snelheid.
Doe het op een goede manier: alleen na een klik van de bezoeker wordt de externe website geopend met een venster waarin u een standaard berichtje met een link naar die pagina op uw website toont. De bezoeker kan die standaard tekst desgewenst veranderen.
Zelf publiceren op social media
Als u nieuwe berichten op uw website plaatst, kunt u meer bezoekers naar de nieuwe content trekken als u op social media een kort berichtje plaatst met link naar uw site. Er zijn plugins beschikbaar waarmee u gemakkelijk uw nieuwe content automatisch naar social media kunt publiceren.
Integratie
Behalve dat u automatisch naar social media kunt publiceren, kunt u ook social media op uw website embedden. Het embedden kan op meerdere manieren:
- via een iframe - Via een HTML iframe kunt u content van een andere site in uw site tonen. U kunt de layout van de externe website die u via zo'n iframe binnen uw website toont, niet veranderen. Ook dient u rekening te houden met veiligheid. U heeft geen controle over de externe website. En indien u gebruik maakt van HTTP Security Headers, dient u de externe website expliciet toe te staan.
- via een plugin - Voor Joomla en WordPress zijn er plugins beschikbaar. Die halen via de API van zo'n social media kanaal de data op. Het voordeel is dat u de data in uw eigen website in uw eigen vormgeving kunt tonen. Niet alle social media kanalen staan dat toe.
Aantrekkelijk doorklikken
Als u een link van uw website deelt op social media, maak het dan aantrekkelijk om er op te klikken. U kunt dat doen door bij het bericht op social media een titel + beschrijving + plaatje te plaatsen.
Veel social media maken gebruik van zogenaamde Open Graph Tags (OG tags). Via specifieke HTML meta tags in uw pagina's op uw website communiceert u welke titel + beschrijving + plaatje u wilt tonen. Als u die OG Tags in uw pagina's meegeeft, dan halen social media kanalen dat bij uw site op als u een linkje naar uw website plaatst.
Niet alle social media kanalen gebruiken dezelfde OG Tags. Met de volgende OG Tags op uw eigen website worden uw linkjes op social media een stuk aantrekkelijker om op te klikken:
<!-- Essentiele OG Tags --><meta property="og:title" content="De Beste Website: Een social media vriendelijke website">
<meta property="og:description" content="Hoe social-media-vriendelijk is uw website? Is uw website gemakkelijk te delen via social media?">
<meta property="og:image" content="https://de-beste-website.nl/images/thumbnail.jpg">
<meta property="og:url" content="https://de-beste-website.nl/is-ook/een-social-media-vriendelijke-website">
<meta name="twitter:card" content="summary_large_image">
<!-- Niet essentiele OG Tags, But Recommended --><meta property="og:site_name" content="De Beste Website">
<meta name="twitter:image:alt" content="Een social media vriendelijke website">
Voor Joomla en WordPress zijn er plugins beschikbaar die dergelijke OG Tags automatisch als meta tags aan uw HTML pagina toevoegen.
Meer weten?
- Artikel: Open Graph Meta Tags: Everything You Need to Know
- Website: The Open Graph protocol
- Online Tool: Meta Tags Tester
- Online Tool: Preview and Generate Open Graph Meta Tags
- Online Tool: Twitter Card validator
- Online Tool: Facebook Sharing Debugger
- Online Tool: Google Structured Data Testing Tool