Skip to main content
Een mobiele website

Een mobiele website

De beste website is een mobiele website. Een zeer groot deel van de internetgebruikers bezoekt tegenwoording websites via een mobiele telefoon of tablet PC. Mis die bezoekers niet en zorg dat uw website mobielvriendelijk is!

Een mobiele website

Volgens Statcounter werd in augustus 2020 wereldwijd de mobiele telefoon het meest gebruikt om websites te bekijken: 51% mobiel, desktop 46% en tablet 3%. In hetzelfde tijdvak was dat in Europa: desktop 50%, Mobiel 46% en tablet 4%. Deze cijfers geven aan dat internet via mobiele telefoons erg populair is geworden. 

Responsive

Een mobiele website is responsive. De website past z'n grootte aan, aan de schermgrootte van het apparaat van de bezoeker. Een responsive website werkt met zogenaamde "breakpoints" die bepalen op welke schermresolutie de schermgrootte wordt aangepast.

Houd rekening met

  • Kies een lettertype en lettergrootte dat goed leesbaar is op een klein scherm: Een schreefloze letter met een minimale puntgrootte van 14.
  • Maak call-to-action knoppen voldoende zichtbaar en makkelijk aanklikbaar op een klein scherm.
  • Gebruik geen pop-ups.
  • Gebruik duidelijke ikoontjes om tekst uit te sparen
  • Er zijn veel verschillende mobiele telefoon types waardoor uw mobiele website op elke mobiel er anders uit kan zien

Navigatie

Mobiele schermen zijn, behalve kleiner dan de desktop schermen, ook anders georiënteerd. De meeste desktop-apparaten hebben een landschapsoriëntatie. Mobiele gebruikers bekijken websites vaak verticaal, in portret-oriëntatie. Mobiele websites zijn beter geschikt voor verticale navigatie dan voor horizontale navigatie.

Op desktop apparaten werkt interactie met een muisklik. Op telefoons dienen gebruikers hun keuzes aan te tikken. Zorg ervoor dat interface-elementen (call-to-action-knoppen, links en navigatielabels) gemakkelijk aan te tikken zijn.

Op een desktop computer verschijnen submenu items als u de muis over een bovenliggende hoofdmenu item beweegt. Het hoofdmenu item kan op een desktop computer via een klik een andere pagina openen. Op mobiele telefoons is dat niet mogelijk. Een klik op een hoofdmenu opent het submenu. Het hoofdmenu kan geen andere pagina openen omdat het scherm dan ververst en de submenu items niet te kiezen zijn.

Snelheid 

Mobiele telefoon bezoekers gebruiken soms wifi. Vaak gebruiken ze een langzamere 3G/4G verbinding met een beperkte data bundel. Als uw website traag is en/of veel data gebruikt, haken veel bezoekers af. Zorg ervoor dat uw website snel laadt. Gebruik niet teveel plaatjes. Optimaliseer de plaatjes naar schermgrootte.

Indien u prijslijsten (bijv een menu van een restaurant) wilt tonen, zorg ervoor dat die weinig data gebruiken en snel laden. Dus geen PDF bestanden van 1Mb die ook nog eens slecht leesbaar zijn op een mobiel.

Gebruik

Mobiele gebruikers van uw website zijn vaak onderweg. Maak uw telefoonnummer voor mobiele telefoons beschikbaar als telefoonnummer dat door een klik gebeld kan worden. En zorg dat uw adres gemakkelijk gebruikt kan worden voor het zoeken van de juiste route. Bijvoorbeeld door het adres te linken naar een Google Map of OpenStreetmap kaart.

Zoekmachines

Heeft u uw website geoptimaliseerd voor zoekmachines? Zoekmachines houden rekening met het apparaat van de bezoeker. Een mobiele gebruiker die via Google naar informatie zoekt, krijgt eerder een mobiele website aangeraden dan websites die alleen goed op desktop computers werken.

Zoekmachines houden ook rekening met de lokatie van de bezoeker. Zorg dat zoekmachines uw site gemakkelijk aan uw locatie kunnen linken. Bijvoorbeeld door Google Bedrijvenpagina of door het gebruik van microdata (zoekmachine optimalisatie). 

Gebruikservaring

Mobiele websites zijn voor bezoekers vanaf allerlei apparaten goed te gebruiken. Uw bezoekers moeten niet het idee krijgen dat de mobiele versie slechts een uitgeklede desktopversie is. Hou er rekening mee dat website bezoekers uw website vanaf een mobiele telefoon vaak anders zien:

  • De schermgrootte is veel kleiner dan bij een desktop pc
  • Ze zijn dikwijls onderweg en vaak snel afgeleid
  • Ze zijn veel doelgerichter en verwachten de belangrijkste informatie snel te vinden

Er zijn enkele online tools waarmee u uw website kunt testen voor mobiele apparaten.

Social Media marketing

Is uw website social media vriendelijk? Social Media is bij uitstek een medium dat door mobiele telefoongebruikers gebruikt wordt. Zorg ervoor dat uw website gemakkelijk via social media te delen is.

Conversie

Een mobiele website kan voor een grotere conversie en omzet zorgen. Als uw doelgroep met mobiele apparaten uw website gemakkelijk kan bezoeken, dan zullen ze eerder uw contactformulier gebruiken of aankopen doen.

Op mobiele telefoons is het lastiger om snel verschillende websites naast elkaar te vergelijken. Daardoor is de kans groter dat u minder op prijs concureert, en meer op kwaliteit en de betrouwbaarheid van uw website.

Een mobiele website

Werkt uw website goed op mobiele telefoons?

* volgens Peter Martin

© 2023 by db8.nl. All rights reserved.