Skip to main content
Een betrouwbare website

Een betrouwbare website

De beste website is een betrouwbare website. Je kunt alleen je doel bereiken als jouw bezoekers vertrouwen in jou en je website hebben. Komt jouw website betrouwbaar over?

Een betrouwbare website

De betrouwbaarheid van een website wordt bepaald door de bezoeker. Verschillende factoren bepalen of jouw bezoekers jouw website als een betrouwbare website zien.

Uitstraling

De uitstraling van jouw website wordt bepaald door de layout, kleuren, lettertypes, indeling, kwaliteit van de inhoud en gebruiksvriendelijkheid. Dus door de hele look & feel van je site:

  • Ondersteunt de layout (indeling van de pagina’s) de inhoud van je website? De website dient er aantrekkelijk uit te zien. Voelen bezoekers zich prettig? Kunnen zij de inhoud snel opnemen?
  • Passen de gebruikte kleuren en lettertypes bij jouw bedrijfsidentiteit? En bij je doelgroep?
  • Hoe is de structuur van je menu's? Zijn ze logisch ingedeeld? Is het meteen duidelijk waar de pagina over gaat?
  • Hoe is de indeling van een pagina? Is die logisch opgebouwd? Gebruik je duidelijke kopjes? Paragrafen met witruimte en opsomminglijstjes maken de tekst snel te lezen.
  • Hoe is de kwaliteit van de inhoud? Is de informatie correct en volledig?
  • Is de inhoud prettig te lezen? Is jouw taalgebruik correct? Komt je website professioneel over?
  • Hoe gebruiksvriendelijk is je website? Is de website gemakkelijk te bedienen?
  • Is je website goed mobiel toegankelijk? Houd je rekening met bezoekers die verschillende apparaten gebruiken?

Transparantie

Een betrouwbare website is transparant over de eigenaar. Wie heeft de website gemaakt? Wat is het doel van de website? Welk belang hebben de eigenaren met de website?

Toon wie er achter de website zit. Noem de naam van de eigenaar(s) (bijvoorbeeld onder "over ons" / colofon). Heb je een groter team, toon dan je teamleden met foto's.

Geef voldoende contactgegevens. Een contactformulier alleen is niet voldoende. Toon je adres, e-mailadres en telefoonnummer.

Wees transparant over hoe je omgaat met de privacy van je bezoekers en welke algemene voorwaarden je hanteert. Vermeld je Kamer van Koophandelnummer en btw-nummer.

Heb je een webwinkel? Webwinkels die zijn aangesloten bij een bekend waarborgfonds komen betrouwbaar over. Bijvoorbeeld het Thuiswinkel Waarborg, een kwaliteitskeurmerk voor online winkelen.

Actualiteit

Een betrouwbare website biedt actuele informatie. Een website met verouderde informatie komt minder betrouwbaar over. De actualiteit wordt bepaald door:

  • De datumvermelding onderaan de website. Heb je een copyrightvermelding onderaan de website staan? Is het jaartal gelijk aan het huidige jaar?
  • De actualiteit van de inhoud. Hoe vaak plaats je nieuwe content op de website? Heb je een "nieuws"-gedeelte? Wanneer is daar voor het laatst een nieuw bericht geplaatst? Op een dynamische website kun je je content gemakkelijker actueel houden.
  • De juistheid van interne en externe links. Heb je in je website hyperlinks naar andere pagina's? Werken die goed? Refereer je naar andere websites? Kloppen die links nog? Een website zonder dode links komt actueler en daarmee betrouwbaarder over.

Veiligheid

Een betrouwbare website is een veilige website. Zorg ervoor dat bezoekers en hun gegevens in veilige handen zijn. Let op de veiligheid van de server, de gebruikte software, de gegevens van je bezoekers, betalingen en alle communicatie. Maakt jouw website gebruik van een beveiligde https-verbinding? Is al je software up-to-date?

Indien je online betalingen via je website afhandelt, gebruik dan veilige betaalmethoden als iDeal (bijvoorbeeld via Mollie), PayPal of betaling achteraf. Dergelijke online betaalmethoden komen betrouwbaar over. Verstuur je website e-mail via een beveiligde verbinding?

Privacy van je bezoekers

Een betrouwbare website zorgt voor de privacy van haar bezoekers. Hoe heb jij de privacy van je bezoekers gewaarborgd? Verzamel je zo min mogelijk persoonlijke gegevens? Gebruik je zo min mogelijk cookies?

Reviews

Wat vinden jouw bezoekers van je website, je producten en je dienstverlening?

Reviews via de eigen website zijn niet zo betrouwbaar. Beheerders kunnen namelijk negatieve reviews verwijderen. Reviews op externe beoordelingssites zoals Trustpilot, Google Reviews en Facebook Reviews komen vaak betrouwbaarder over.

Houd social media in de gaten. Reageer actief en oplossend op klachten. Bij grote bedrijven proberen webcareteams klachten via social media op te lossen.

Als een bedrijf fouten maakt, zijn mensen eerder geneigd om negatieve reviews achter te laten. Als alles goed gaat, vinden mensen dat vaak vanzelfsprekend en geven ze minder snel positieve reviews. Veel negatieve reviews op andere websites kunnen je betrouwbaarheid ondergraven. Als je op een redelijke en constructieve manier reageert op reviews, dan heeft dat een positief effect op je betrouwbaarheid.

Een betrouwbare website

Hoe betrouwbaar komt jouw website over?

* volgens Peter Martin

© 2023 by db8.nl. All rights reserved.