Skip to main content
Een betrouwbare website

Een betrouwbare website

De beste website is een betrouwbare website. U kunt alleen uw doel bereiken als uw bezoekers vertrouwen in u en uw website hebben. Komt uw website betrouwbaar over?

Een betrouwbare website

De betrouwbaarheid van een website wordt bepaald door de bezoeker. Verschillende factoren bepalen of uw bezoekers uw website als een betrouwbare website zien.

Uitstraling

De uitstraling van uw website wordt bepaald door de layout, kleuren, lettertypes, indeling, kwaliteit van de inhoud en gebruiksvriendelijkheid. Dus door de hele look & feel van uw site:

  • Ondersteunt de layout (indeling van de pagina’s) de inhoud van uw website? De website dient er aantrekkelijk uit te zien. Voelen de bezoekers zich prettig? Kunnen zij de inhoud snel opnemen?
  • Passen de gebruikte kleuren en lettertypes bij uw bedrijfsidentiteit? En bij uw doelgroep?
  • Hoe is de structuur van uw menu's? Zijn ze logisch ingedeeld? Is het meteen duidelijk waar de pagina over gaat?
  • Hoe is de indeling van een pagina? Is die logisch opgebouwd? Gebruikt u duidelijke kopjes? Paragrafen met witruimte en opsomminglijstjes maken de tekst snel te lezen.
  • Hoe is de kwaliteit van de inhoud? Is de informatie correct? En volledig?
  • Is de inhoud prettig te lezen? Is uw taalgebruik correct? Komt uw website professioneel over?
  • Hoe gebruiksvriendelijk is uw website? Is de website gemakkelijk te bedienen?
  • Is uw website goed mobiel toegankelijk? Houdt u rekening met bezoekers die verschillende apparaten gebruiken?

Transparantie

Een betrouwbare website is transparant over de eigenaar. Wie heeft de website gemaakt? Wat is het doel van de website? Welk belang hebben de eigenaren met de website?

Toon wie er achter de website zit. Noem de naam van de eigenaar(s) (bijvoorbeeld onder "over ons" / colofon). Heeft u een groter team, toon dan uw teamleden met foto's. 

Geef voldoende contactgegevens. Een contactformulier alleen is niet voldoende. Toon uw adres, e-mail adres en telefoonnummer.

Wees transparant over hoe u omgaat met de privacy van uw bezoekers. En welke algemene voorwaarden u hanteert. Vermeld uw Kamer van Koophandelnummer en BTW nummer.

Heeft u een webwinkel? Webwinkels die zijn aangesloten bij een bekend waarborgfonds komen betrouwbaar over. Bijvoorbeeld het Thuiswinkel Waarborg, een kwaliteitskeurmerk voor online winkelen.

Actualiteit

Een betrouwbare website biedt actuele informatie. Een website met verouderde informatie komt minder betrouwbaar over. De actualiteit wordt bepaald door:

  • De datumvermelding onderaan de website. Heeft u een copyright vermelding onderaan de website staan? Is het jaartal gelijk aan het huidige jaar?
  • De actualiteit van de inhoud. Hoe vaak plaatst u nieuwe content op de website? Heeft u een "nieuws" gedeelte? Wanneer is daar voor het laatst een nieuw bericht geplaatst? Op een dynamische website kunt u uw content gemakkelijker actueel houden.
  • De juistheid van interne en externe links. Heeft u in uw website hyperlinks naar andere pagina's? Werken die goed? Refereert u naar andere websites? Kloppen die links nog? Een website zonder dode links komt actueler en daarmee betrouwbaarder over.

Veiligheid 

Een betrouwbare website is een veilige website. Zorgt ervoor dat bezoekers en hun gegevens in veilige handen zijn. Let op de veiligheid van de server, de gebruikte software, de gegevens van uw bezoekers, betalingen en alle communicatie. Maakt uw website gebruik van een beveiligde https verbinding? Is al uw software up-to-date ? 

Indien u online betalingen via uw website afhandelt, gebruik dan veilige betaalmethoden als iDeal (bijvoorbeeld via Mollie), PayPal, of betaling achteraf. Dergelijke online betaalmethoden komen betrouwbaar over.  Verstuurt uw website e-mail via een beveiligde verbinding

Privacy van uw bezoekers

Een betrouwbare website zorgt voor de privacy van haar bezoekers. Hoe heeft u de privacy van uw bezoekers gewaarborgd? Verzamelt u zo min mogelijk persoonlijke gegevens? Gebruikt u zo min mogelijk cookies?

Reviews

Wat vinden uw bezoekers van uw website, uw producten en uw dienstverlening?

Reviews via de eigen website zijn niet zo betrouwbaar. Beheerders kunnen namelijk negatieve reviews verwijderen. Reviews op externe beoordelingssites zoals Trustpilot, Google Reviews, Facebook reviews komen vaak betrouwbaarder over.

Houd social media in de gaten. Reageer actief en oplossend op klachten. Bij grote bedrijven proberen webcare teams klachten via social media op te lossen.

Als een bedrijf fouten maakt, zijn mensen eerder geneigd om negatieve reviews achter te laten. Als alles goed gaat, vinden mensen dat vaak vanzelfsprekend en geven minder snel positieve reviews. Veel negatieve reviews op andere websites kunnen uw betrouwbaarheid ondergraven. Als u op een redelijke en constructieve manier reageert op reviews, dan heeft dat een positief effect op uw betrouwbaarheid.

Een betrouwbare website

Hoe betrouwbaar komt uw website over?

* volgens Peter Martin

© 2023 by db8.nl. All rights reserved.